جعبه کمک های اولیه و کیف کمک های اولیه: ساک اورژانس

جعبه کمک های اولیه و کیف کمک های اولیه:

ساک اورژانس به نامهای متفاوتی از جمله جامبگ اورژانس یا جامبگ پیش بیمارستانی نیز مشهور است. ساک اورژانس به ساکی گفته می شود که جهت جاسازی تجهیزات کمکهای اولیه و احیاء به کار برده می شود و معمولا در ۲ سایز اصلی کوچک و متوسط کاربرد دارد.

رنگ ساک اورژانس در بهترین حالت باید قرمز جیغ باشد و هر چه میزان کدر بودن رنگ قرمز کمتر باشد ، بهینه تر است . علت اصلی این موضوع نیز دید ساک در حداقل شرایط نوری میباشد . بعلاوه در قسمت جلوی ساک نیز باید یک شبرنگ تعبیه گردد تا در نور شب و حتی با نور ستاره ها نیز قابل رویت باشد.

جعبه کمک های اولیه و کیف کمک های اولیه: مهمترین مشخصه های ساک اورژانس به شرح ذیل است.

– جنس ساک – رنگ ساک و کیفیت شبرنگ – انعطاف پذیری و ضد ضربه بودن آن – طراحی مناسب و دسترسی آسان و سریع به وسایل – شبکه بندی و تفکیک صحیح جهت جا گذاری مرتب و هماهنگ وسایل بسته به کاربرد – قابلیت شستشو و عدم نفوذ پذیری آب – زیپ و سرزیپ مناسب جهت تسریع باز و بسته نمودن ساک – بند حایل مناسب و وجود اسپایسی در نقاط تماس با بدن اینها از مهمترین مشخصه های یک ساک اورژانس میباشد که علاوه بر این مطالب ، کیفیت دوخت و وزن ساک و سایز ساک و چند منظوره بودن ساک نیز همواره مورد توجه است ساکهای اورژانس به ۳ صورت اصلی میتوانند کاربرد داشته باشند ۱- کیف دستی ۲- بصورت آویزی بر دوش ۳- بصورت کوله هر ساک اورژانس در حالت استاندارد باید حداقل کاربری ۲ مورد اول را داشته باشد در بسیاری از مواقع از جمله عملیاتهای جاده ای و کوهستانی ، مورد سوم نیز مورد نیاز است و ساک باید قابلیت تبدیل به کوله را هم داشته باشد البته به صورت اختصصاصی جهت امداد کوهستان و مناطق صعب العبور به جای ساک اورژانس ، از کوله اورژانس استفاده مینمایند که جهت حمایل و تقسیم فشار بر کمر و دوش کاملا با ارگونومی بدن سازگار است و حهت مسافتهای طولانی هم میتواند به کار رود. اما در حالت عمومی و جهت مسافتهای کوتاه ، داشتن ساک اورژانسی که قابلیت تبدیل شدن ساک به کوله نیمه حرفا ای را هم داشته باشد ، یک عاقبت اندیشی هوشمندانه است . گرچه در کشورهای پیشتاز در امداد و نجات ، ۲ ساک مجزا یکی جهت حمل دستی و دوشی ، و دیگری جهت امداد کوهستانی در آمبولانسها جاساز می گردد.

از دیگر تفاوتهای تخصصی ساک های اورژانس میتوان به نحوه دسترسی به کپسول اکسیژن اشاره نمود. در ساکهای رایج عموما کپسول اکسیژن نیز مانند سایر اشیاء داخل کیف چیدمان میگردد ، اما در ساکهای حرفه ای محفظه ای جدا عموما در قسمت پایین کیف تعبیه شده و کپسول اکسیژن به همراه متعلقات آن بصورت مجزا در محفظه ای عایق شده با فومهای ضد ضربه چیدمان و محافظت می گردد.

یکی دیگر از مشخصه های یک ساک اورژانس خوب ، قابلیت تغییر حالتهای چیدمان ساک است که به جای دیوایدرهای ثابت در داخل ساک ، از دیوایدرهای متحرک استفاده می گردد که استفاده کننده بتواند مطابق نیاز و سلیقه خود محل دیوایدرها را تغییر داده و چیدمان بهینه داشته باشد.

متاسفانه در حال حاضر در ایران ساکهای اورژانس متفرقه در پس کوچه های بازار دوخت می گردد که اگر بخواهیم واقع بین باشیم یک ساک ورزشی با شمایل یک ساک اورژانس است. در عملیاتهای اورژانس چند ثانیه میتواند حکم یک مرگ یا یک زندگی را داشته باشد که با توجه به دوخت این ساکها در پایینترین سطح ، قطعا در طول مدت استفاده از این ساکها ثانیه های بسیار هدر رفته و جانها گرفته می شوند. کما اینکه چنانچه موارد کیفی فوق فاقد ارزش بود حتما در سطح دنیا بصورت یک استاندارد مطرح نمی گردید. یک زیپ با کیفیت پایین حتما در طول زمان استفاده یکبار گیر میکند و امدادگر ناچار به اتلاف وقت بسیار جهت استفاده از محتویات داخل ساک خواهد بود واتفاق این امر در استفاده از یک کیف بیکیفیت بارز و آشکارو قابل پیش بینی است.

جعبه کمک های اولیه و کیف کمک های اولیه:

امید است کلیه دست اندر کاران امداد و نجات و اورژانس کشورمان نیز با افزایش کیفیت در کلیه سطوح ، خدمات خویش را به حداقل های استاندارد جهانی نزدیک و کشور را به سمت امنیت و سلامت سوق دهند.

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی آنلاین
Send to WhatsApp
Scroll to Top